O škole
O škole
O škole
Zaměřujeme se na výuku populární hudby a zpěvu – pop, rock, muzikál, jazz, folk… Největší zájem je o studium hry na keyboard, flétny, kytary a populární zpěv.
Žáci u nás mohou studovat i klasický repertoár. Vyučující jednotlivých oborů jsou převážně sami aktivními umělci.
Vyučujeme
ZUŠ PRO ARTE VIVA, s. r. o. vyučuje obory:
- výtvarný obor
- taneční obor
- hudební obor hra na zobcovou flétnu, příčnou flétnu, klarinet, saxofon, trubku, hra na kytaru, elektrickou kytaru, baskytaru, hra na elektronické klávesy, digitální klavír, akordeon; zpěv
V sídle školy v ulici Vzdušná 564/8 probíhá výuka výtvarného oboru, tanečního oboru, hudebních nástrojů, zpěvu a hudebních nauk. Na odloučených pracovištích Ke Kamýku 686 a U Družstva Tempo 789/15 probíhá pouze individuální a skupinová výuka hudebního oboru.
ZUŠ LYRA s. r. o. vyučuje pouze hudební obor.
Výuka se realizuje dle školního vzdělávacího programu a platných učebních plánů a osnov schválených MŠMT, s důrazem na individuální přístup ke znalostem a schopnostem jednotlivých žáků.
Výuka probíhá v hlavní budově školy V Bytovkách 803 v Uhříněvsi a dále na odloučených pracovištích na adresách Vachkova 1301/3 v Uhříněvsi, K Nedvězí 66 v Královicích a také v prostorách ZŠ U Obory, Vachkova 630. Výuka hudebních nauk probíhá pouze v ZŠ U Obory.
Vznik
Základní umělecká škola PRO ARTE VIVA, s.r.o. se sídlem Praha 4, Vzdušná 564 vznikla v roce 1994 v pronajatých prostorách bývalého KD-Praha 4 z Uměleckého studia založeného zřizovatelkou školy. Objekt se nachází v klidné vilové čtvrti na rozhraní sídlišť Novodvorská, Lhotka a Krč. Majitelem budovy je MČ Praha 4.
Škola samostatně využívá 1. patro objektu s pěti učebnami, koncertním sálem a kanceláří.
Se ZUŠ PRO ARTE VIVA, s.r.o. úzce spolupracuje její dceřina společnost Základní umělecká škola Lyra s.r.o. v Praze 10 – Uhříněvsi, V Bytovkách 803, IČ 25657330, zapsaná u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 58688.
V roce svého vzniku byla ZUŠ v Praze 4, zařazena do sítě škol jako Soukromá základní umělecká škola, právnickou osobou formou společnosti s ručením omezeným s názvem Základní umělecká škola PRO ARTE VIVA, s.r.o., Vzdušná 564/8, Praha 4, IČ 25619357 se stala dnem zápisu do obchodního rejstříku, vedeného Krajským obchodním soudem v Praze oddíl C, vložka 55339.
Hra na klávesy
Klávesy neboli keyboard jsou elektronickým klávesovým hudebním nástrojem, který si v poslední době získává stále větší oblibu. A není divu, protože dnešní mladé generaci dokáže nabídnout přesně to, co ji zajímá a baví. Pomocí několika tlačítek si žáci snadno mohou vybrat ze stovek různých nástrojových zvuků i hudebních doprovodů nebo si svoje výkony nahrát na „flešku“ a následně s nimi sbírat „lajky“ na sociálních sítích. Asi si dokážete představit, jak takové možnosti děti motivují, a především skvěle rozvíjejí jejich hudební fantazii. Zároveň si touto zábavnou a nenucenou formou osvojí kvalitní technické základy hry na klávesový nástroj, které se jim mohou hodit, pokud by později zatoužily hrát třeba na klavír. Klávesy jsou také ideálním nástrojem pro zapojení do různých souborů či kapel. Nespornou výhodou kláves je i jejich cenová dostupnost, skladnost a přenosnost, stejně jako možnost regulovat hlasitost zvuku nebo hrát do sluchátek. Na naší škole používáme výhradně klávesy renomované a osvědčené značky Yamaha, doporučujeme proto svým žákům, aby si je pro usnadnění výuky pořídili domů také – jiné značky mají totiž velmi rozdílné funkce a ovládání. S výběrem správného nástroje Vám po přijetí rádi pomohou naši vyučující.
Hra na digitální klavír
Digitální klavír je elektrickou alternativou klasického akustického klavíru, a protože má proti němu mnoho praktických výhod (např. možnost regulace hlasitosti zvuku, nahrávání vlastní hry, hra do sluchátek, nižší cena), bývá našimi žáky i jejich rodiči preferován. Na rozdíl od kláves nedisponuje tolika nástrojovými rejstříky a obvykle nemá žádné nahrané hudební doprovody, proto začínajícím dětem spíše doporučujeme do začátků zvolit jednodušší a zábavnější studium hry na klávesy. Výuka hry na digitální klavír se zaměřuje na osvojení kvalitní nástrojové techniky, žáci hrají stupnice, školy, etudy a skladby různých stylů včetně lidových a populárních písniček. Snažíme se žáky často zapojovat do výběru studijního materiálu, aby měli možnost si zahrát to, co mají rádi, a hra na nástroj jim tak dávala větší smysl. Velmi oblíbenou aktivitou je také čtyřruční hra a hra doprovodů.
Hra na zobcovou flétnu
Zobcová flétnička je přípravný hudební nástroj, který si bere za úkol žáčka připravit na všechny nástrahy a krásy muzikantského řemesla. Naučí tě správně dýchat, orientovat se v notovém zápisu a jde o první nástroj, se kterým si poprvé budeš moci zahrát svou oblíbenou písničku. Až zvládneš „zobcovku“ (jak se mezi muzikanty této flétničce říká), budeš připraven přejít na jiný dechový nástroj. A nebo můžeš klidně zůstat u zobcové flétny a naučit se ji po letech mistrně ovládat a stát se ozdobou každého hudebního souboru.
Hra na příčnou flétnu
Vybereš-li si příčnou flétnu, budeš vítán v každém hudebním souboru, na který pomyslíš. Zahrát si budeš moci v dechovém orchestru, jazzové kapele, folkovém či country souboru, symfonickém orchestru i náhodném seskupení muzikantů třeba u ohně – prostě příčnou flétnu všichni vidí, a hlavně slyší rádi všude tam, kde se muzicíruje. Je to sice hudební nástroj náročnější, vyžadující správné dýchání a je proto třeba na něj denně hrát a cvičit, ale nebudeš litovat. A navíc, je ve srovnání s ostatními nástroji poměrně malá a skladná a tak s tebou může být všude tam, kde se sejdou nadšení hudebníci, kteří si chtějí zahrát.
Hra na saxofon
Saxofon je jedním z nejrozšířenějších dechových nástrojů současnosti.
Saxofon má sice relativně krátkou historii, ale ve 20. století nabyl na popularitě a v současné době je velmi hojně využíván v popové, jazzové, ale i klasické hudbě. Existují čtyři nejběžnější saxofony (soprán, alt, tenor a baryton) a naši pedagogové díky své bohaté praxi ovládají všechny typy. Na saxofon hráli známé osobnosti – Bill Clinton, Danny Smiřický či Líza Simpsonová. Pravděpodobně nejpopulárnější melodií na saxofon je znělka z filmu Růžový panter. Chceš se ji také naučit? Přihlas se k nám!
Žáci se u nás naučí správnému dýchání, postoji a tvoření tónu, postupem času zvládnou zahrát v celém rozsahu nástroje. Osvojí si kvalitní techniku – hrají stupnice, etudy či saxofonové školy, což vede k neustálému zlepšování techniky dýchání, artikulace a také intonace. Hrají písně různých stylů a žánrů, postupem času si zvládnou sami vybrat skladby, které je baví, a naši pedagogové jim umožní jejich plnohodnotnou interpretaci. Mohou se také zapojit do souborové hry a celoškolních projektů.
Hra na klarinet
Klarinet pro své výrazové možnosti nachází využití téměř ve všech hudebních žánrech.
Historie klarinetu sahá do 18. století, avšak v podobě, v jaké ho známe dnes, byl poprvé zkonstruován v 19. století. Od té doby se z něj vyvinuly další nástroje, například saxofon. Je velmi často využíván v sólové a komorní hudbě, ale je také nepostradatelný v symfonických i tanečních orchestrech či ve folklórních a jazzových souborech. Chceš se naučit zahrát klasickou hudbu od hudebního velikána W. A. Mozarta či známé populární skladby? Přihlas se k nám!
Žáci se u nás naučí správnému dýchání, postoji a tvoření tónu, postupem času zvládnou zahrát v celém rozsahu nástroje. Osvojí si kvalitní techniku – hrají stupnice, etudy či klarinetové školy, což vede k neustálému zlepšování techniky dýchání, artikulace a také intonace. Hrají písně různých stylů a žánrů, postupem času si zvládnou sami vybrat skladby, které je baví, a naši pedagogové jim umožní jejich plnohodnotnou interpretaci. Mohou se také zapojit do souborové hry a celoškolních projektů.
Hra na kytaru
Ne nadarmo se o kytaře říká, že je malým orchestrem. Dá se na ni zahrát takřka cokoliv a díky tomu se těší tak velké oblibě. Najít ji můžeme ve všech možných žánrech (rock, jazz, klasická hudba, country…), s jejichž základy se během výuky seznámíte a budete si moci zahrát písničky a skladby, které jsou Vašemu srdci nejbližší. Součástí výuky je hra z not, tabulatur, akordických značek, hra s trsátkem, bez trsátka a také hraní s dalšími muzikanty.
Hraní na kytaru je skvělý způsob jak se vzdělávat nejen v oblasti hudby, ale také jak rozvinout spoustu dalších schopností a dovedností, které člověk využije ve svém každodenním životě. Každý dobrý muzikant se totiž bez píle, zodpovědnosti, pokory a respektu k ostatním neobejde.
Hra na akordeon
Výuka hry na akordeon zahrnuje kompletní synchronizaci levé a pravé ruky včetně měchové techniky. Repertoár je vybrán vždy citlivě dle možností, vkusu a individuálních dovedností žáka, ať už jde o jakýkoliv žánr, písničku nebo skladbu. Citlivým způsobem se snažíme vyhovět všem zájemcům o tento jedinečný nástroj, který nyní zažívá opět svůj vzestup.
Sólový zpěv
Všichni umíme zpívat, jen musíme vědět, jak správně na to!
Hlas je velice jedinečný nástroj. Nosíme ho pořád s sebou, takže stačí kdykoliv otevřít ústa a promluvit, nebo zazpívat. Ale také o něj musíme pořádně pečovat, protože když o hlas přijdeme, nový už si nekoupíme. A proto se my, učitelé sólového zpěvu v naší ZUŠ snažíme žákům předat nejen kvalitní technické dovednosti, ale i praktické informace. Každý žák je pro nás jedinečný, a proto se snažíme o individuální přístup a přizpůsobujeme se potřebám jednotlivců. Přejeme si, aby z naší školy odcházela Osobnost!
Žáci se u nás naučí správnému dýchání, pěveckému postoji, tvoření přirozeného tónu v hrudním a hlavovém rejstříku, rozšíří se jim hlasový rejstřík, zlepší intonace i artikulace. Seznámíme je s českými i zahraničními písněmi a interprety různých hudebních žánrů (pop, rock, muzikál, jazz, …), zároveň ponecháme dostatek prostoru pro jejich vlastní výběr repertoáru.
V neposlední řadě žákům umožníme zapojit se do pěveckého sboru nebo si vyzkoušet sólový zpěv na veřejných vystoupeních či soutěžích .
Multimediální tvorba
V multimediální tvorbě se studenti seznámí s prací v digitálním a analogovém nahrávacím studiu od náběru zvuku až po jeho finální využití v hudební kompozici.
Rovněž získají poznatky z oblasti videa, naučí se pracovat s profesionální videokamerou, nastaví správnou kompozici obrazu, zvládnou střih videa, a pak samotnou produkci na YouTube – včetně základů živého streamování.
Tento předmět je pro žáky, kteří mají ambice produkovat vlastní tvorbu a využívat k tomu dostupné digitální technologie. Učí se pokročilé editační techniky práce na počítači.
Naučí se profesionální snímání akustických nástrojů, elektronických nástrojů, znalost jednotlivých mikrofonů a veškeré zapojení. Naučí se take základy akustiky a šíření zvuku v prostoru.
Rovněž se žáci také seznámí s notačními programy a tvorbou partitur.
Výtvarný obor nabízí žákům všestranné vyžití. Je určen pro všechny, kteří mají zájem seznámit se s nejrůznějšími výtvarnými technikami, materiály a postupy. Hlavní motivací je pro nás, aby se žáci cítili příjemně, nebáli se tvořit a zároveň se naučili spolupracovat na společných projektech. Učitelé se snaží vést žáky k osobitému výtvarnému projevu a odvaze poznávat nové věci. Samozřejmostí u nás je individuální přístup, který je přizpůsoben konkrétním potřebám.
V rámci výuky se žáci seznamují:
- Plošná a prostorová tvorba (kresba, malba, grafika, objektová tvorba, experimentální tvorba…)
- Mediální tvorba (animace, počítačová grafika)
- Akční tvorba
- Spolupráce na divadelních projektech
- Důležitou součástí výuky je příprava zájemců k přijímacím talentovým zkouškám na střední a vysoké školy.
- Práce našich žáků jsou pravidelně vystavovány v prostorách školy nebo na webové galerii: https://www.artsteps.com/view/607f45f8e0060eea49fe0aa7
Výuka tanečního oboru rozvíjí u žáků pohybové, taneční a rytmické základy. Přirozeně v dětech buduje kvalitní taneční projev a jeho postupné zdokonalování.
U mladších dětí postupujeme formou tanečních a pohybových her, zábavných rytmických cvičení a pěstujeme v nich vášeň a radost pro tanec.
U pokročilejších dětí stavíme taneční výuku na potřebných základech – správné držení těla a využití dechu, flexibilita těla, muzikalita, dynamika pohybu, prostorové cítění, osobní kreativita, apod.
Žáci tanečního oboru si projdou stručnou výukou klasického tance, do větší míry se však budou věnovat moderním současným tanečním stylům (contemporary), které využijí do fúzí např. s lidovým tancem, street dance či muzikálovými tanci.
U dětí budeme rozvíjet i jejich kreativní tvořivou stránku skrz předané choreografie, zapojíme i jejich vlastní iniciativu, tzn. tvorbu jejich vlastních choreografií na základě určitého zadání či vycházející z improvizace. Děti se s choreografiemi účastní různých vystoupení školy. Zajímavým využitím tance na ZUŠ Pro Arte Viva může také být propojení zpěvu či hudebních nástrojů s tancem přímo na jevišti.